Loading...

Google voegt een nieuwe functie toe aan haar platform: Google Posts. Dit zijn kleine nieuwsberichten of advertenties die via Google Mijn Bedrijf (GMB) in de zoekresultaten getoond worden. De functie geeft zowel stichtingen, bedrijven als geverifieerde personen (zoals muzikanten en atleten) de mogelijkheid om zoekers nog beter naar hun website of winkel te trekken.

Zoals we gewend zijn, is Google continu bezig om hun platform te verbeteren. Zo hebben ze regelmatig algoritme-updates zoals Panda en Penguin, en zijn ze ook bezig om hun marktpositie in de lokale zoekindustrie te versterken. Steeds als je denkt dat Google alle ideeën wel heeft uitgeput, verschijnt er weer een nieuwe functie om jouw bedrijf verder te helpen.

google postsWat zijn Google Posts?

Google Posts kun je instellen via Google Mijn Bedrijf. De content wordt direct in de zoekresultaten als ‘snippet’ getoond.

Google heeft meerdere snippets, zoals ‘news stories’ of ‘rich cards’, die direct een antwoord op een vraag geven. Met Google Posts is dit in principe niet anders. De berichten hebben een zeer hoge relevantie voor de zoeker. De route naar informatie wordt versneld, om zo een vraag (als die er al was) direct te beantwoorden.

pijl-blauw-maaikehMis het niet: Google Mijn Bedrijf… vaarwel omschrijving, hallo kenmerken!

Als ze zijn ingesteld, worden de posts zichtbaar onder het Google Mijn Bedrijf-zoekresultaat aan de rechterkant van de pagina. Dit gebeurt alleen als iemand direct zoekt naar een bedrijf of persoon (anders wordt Google Mijn Bedrijf ook niet getoond).

De posts zijn niet voor altijd in de zoekresultaten te vinden. Het is namelijk niet de bedoeling dat er ‘oud nieuws’ in het overzicht van Google’s zoekresultaten zichtbaar is. Google probeert met relevante content altijd te voldoen aan de verwachting van de zoeker. Vandaar dat Google automatisch de posts na 7 dagen verwijdert.

Er is echter een uitzondering. Posts die over opkomende evenementen gaan, kunnen wel langer dan 7 dagen te vinden zijn in de zoekresultaten. Uiteraard zullen ook deze, als het evenement is afgelopen, verwijderd worden.

google postsGoogle geeft aan dat de functie nog maar in bepaalde delen van de wereld is uitgerold. En daarbij alleen voor musea, sportteams, sportdivisies, films en muzikanten (in Brazilië, Nigeria, de VS en Indonesië) beschikbaar is. Het lijkt erop dat de functie steeds meer beschikbaar komt in Nederland, voor degenen met een geverifieerd account.

Hoe kun je de posts inzetten voor jouw bedrijf?

De posts zijn op verschillende manieren in te zetten. Denk aan aanbiedingen voor producten, klantcampagnes of evenement-promoties. In principe kun je hier ook Adwords voor gebruiken, maar dat is een stuk minder grafisch en uiteraard betaald.

pijl-blauw-maaikehMeer weten over lokale marketing? Abonneer je op de Collectie en ontvang een alert bij ieder nieuw artikel

Uit meerdere studies blijkt dat mensen om verschillende beweegredenen steeds minder op advertenties klikken. Google Posts maakt het mogelijk op een organische manier te adverteren en zo op een (kosten)efficiënte manier je click-through-rate (CTR) te verhogen.

Elke post van Google kan bestaan uit 300 woorden en kun je verrijken met een optionele call-to-action-knop (‘lees verder’, ‘bestel nu’, of ‘reserveer nu’). Met de posts kun je zo zeer gericht inspelen op de lokale customer journey.

google postsGoogle Posts binnen lokale zoekmarketing

Lokale zoekmarketing, marketing getarget op een doelgroep in de nabijheid van een bedrijf, wordt hiermee steeds interessanter. Stel, ik loop in Berlijn en ben op zoek naar een leuke plek om te ontbijten. Na even zoeken kom ik op Alex Berlin uit. De onderstaande snippet wordt getoond.

Hoe groot is de kans dat ik verder wil kijken? De call-to-action is aantrekkelijker gemaakt met afbeeldingen en tekst. Als hier nou het volgende stond: “tot 10:30 uur ontbijt voor de helft van de prijs”. Of: “gebruik deze kortingscode om 10 korting te ontvangen”. Zou je dan niet hebben geklikt?

google postsWat kun je allemaal met deze Posts-functie doen?

  • Als kledingmerk kun je tijdens de sale posts publiceren die mensen meteen informeren over de korting bij een bepaald product.
  • Een restaurant met een nieuwe kaart kan deze communiceren naar de zoekers, met bijvoorbeeld: “vandaag op het menu”.
  • Hotels die een promotie aanbieden voor een speciale kamer of in het algemeen een actie hebben, kunnen posts gebruiken om hun CTA te versterken en CTR te verhogen. Denk aan een combinatiedeal, waarbij mensen een gratis ticket krijgen als ze een één of meerdere nachten boeken.

Als je een event van één dag wil promoten of je hebt een eendaagse aanbieding, dan geeft Google aan dat je ook voor een evenement een tijdsperiode kunt gebruiken. Hoe je dit precies kunt doen, staat beschreven in de officiële Google Support Guide.

Benieuwd wat wij voor u kunnen doen? Neem eens contact op


Bron: Frankwatching

Deel het!

Andere posts

Leave a Comment